كتاب غرابيل

من الأدب الشعبي
غرابيل
تأليف : علاء الدين محمد
اهداء
إلى والدتي ووالدي و اخوتي الأعزاء
إلى زوجتي وبناتي ..آية وداليا ..الأحباء
إلى الأصدقاء والزملاء الأوفياء
إلى فاعلي الخير خلف الأضواء
داعيا رب السماء أن ينالوا خير الجزاء
المؤلف
على سبيل التقديم
كلمة الشاعر الدكتور/ محمد شكري
* الشاعر الذي يسعى ويدور داخل بوتقة شعورية اكتسبت من تراث المجتمع فحواها يكون في حالة صراع بين مشاعره حينئذ وبين أي تأثيرات خارجية جديدة توقظ فيه المخزون الثقافي في اللاشعور فتكون النتيجة بعض التوترات التي تسلك سلوكا ثقافيا يتمخض عن قصائد تحمل صفات الشخصية الشاعرة ... وتنصهر كل تجارب الشاعر وصوره الفنية في عملية اندماج تخضع في النهاية لتكوين فني خاص يطبع عليها الشاعر بصمته النابعة من لاشعوره .
* والشاعر ابن بيئته .. كما يقولون .. وكلما كان الشاعر شديد الالتصاق بالبيئة التي يحيى فيها .. شديد الارتباط بمعالمها .. كان شعره اكثر صدقا واكثر تأثيرا .
* هذا وقد نبغ الشاعر علاء الدين محمد.. في نقل عالم النبات الجميل للقارئ العادي ، فهو بحكم دراسته وعمله يكتب بأسلوبه البسيط الواضح عن أسرار هذا العالم ، فقد أصدر من قبل دراسته الشاملة الوافية عن النباتات المختلفة بأشكالها وصفاتها وفوائدها ، وقدم " حواديته" النباتية بطريقة الفوازير حيث وضع فيها بعض المعلومات عن هذه النباتات وقد راعى في تقديمها أن تكون واضحة للقارئ الغير متخصص ، حيث ساعدته الموهبة الشعرية في تقريب هذه المعلومات للأذهان .
**********
* وفي هذا الديوان " غرابيل "حاول شاعرنا الغوص في أعماق المجتمع وفي أعماق النفس البشرية مستفيدا من خصائص الغرابيل في تمييز الخبيث من الطيب وكانت البداية عند انحراف بعض شخصيات المجتمع المرموقة ، حيث قال : لابد وان يكون السبب هو اختلال أكيد في نظم " الغربلة " و الاختيار والتقييم ، وكانت هذه النظرة اللماحة من الشاعر بداية هذه الغرابيل الشعرية .
*********
* ومن قصيدة غرابيل يعبر عن هذه الفوضى بقوله :
غرابيل اغرب من الخيال ... يعدي منها الفيل ورا فيل .
وتخنق النمل الشغال ... عشان يا عيني دمه تقيل .
إلى أن يختمها بقوله :
خايف أنا ف مرة يتقال ..... ضاعت خلاص كل الغرابيل
* والوجه الآخر لفوضى الغرابيل يلخصها الشاعر في هذه الجملة الظريفة المختصرة التي رآها افضل تلخيصا لأسباب التعثر والتخلف وهي جملة " خواف يخاف خواف " وهي سلسلة متصلة من الخوافين مما يعوق حركة الحياة ......... اقرأ معي قوله في هذا الشان :
خواف يخاف خواف .... يخاف خواف يخاف خواف
دا نظام يخلي الناس ..... تعيش وتموت تحت اللحاف
وان قاموا يبقوا ديول .... مالهومش حتى خيال يتشاف
* ومن جميل أساليبه الموحية وصفه للناس بأنهم " بلاستيكات " * كما يرى الزهور الصناعية في الفازات في "يوميات موجه تربية زراعية " التي قام فيها بالنقد لبعض السلبيات التي قدم لها اقتراحاته بالحل والتقويم .
**********
* ويمضي شاعرنا بعين الناقد يحدثنا عن هوجة الفيديو كليب وعن غيرها من " الهوجات " .
*ولكي يصل بين إصداراته القديمة وإصداره الجديد يقدم لنا بعض المقتطفات من أعماله السابقة التي صدرت وكان لها الصدى الطيب والتأثير البالغ عند القراء
*********
* على أن حديثه عن العراق ومأساة الشعب العراقي أثار الشجون وأطلق الشئون من العيون فأطلقها صيحة مدوية " أنقذوا بغداد" يقول فيها :
بغداد خلص كلامي .... و حاسس بالانقباض .
شايف دم العروبة ...... ابيض من البياض .
* وحسب طريقته في ذكر مايراه مناسبا من الحلول والاقتراحات يرى أن الحل في مشكلة العراق في آخر القصيدة ... حيث يقول :
سامع صوت الشهيد .. بيقول يالا الجهاد .
هو أكيد الوحيد ... اللي يعيد بغداد .
**********
* بقيت كلمة عن الإشادة بشاعرنا الذي يهتم في كل إصدار له بالطفل ، والكتابة للطفل من اصعب فنون الكتابة ، ولكن شاعرنا بالكلمة البسيطة والمعالجة السهلة لاهتمامات الطفل والأسلوب القصصي الذي يحمل مضامينه وأفكاره ، ذلل هذه الصعوبة أمام الأطفال الذين قدموها بالغناء أو الإلقاء في الإذاعات المدرسية فكان لها الأثر المنشود .
************
* أحيي الشاعر علاء الدين محمد ، وأرحب بصدور ديوانه غرابيل أتمنى أن يكون للديوان حظ الدواوين التي صدرت قبله من القبول والانتشار ...كما أرجو للشاعر مزيد من النجاح والقدرة على أن يقدم للقارئ العربي كل خفايا وجوانب عالم النبات الجميل التي لم يعرفها بعد عن طريق هذا العالم السحري :
عالم الشعر والإبداع
الشاعر الدكتور / محمد شكري جاد
مدير عام الاتحاد النوعي للكتاب والمفكرين
عضو اتحاد كتاب مصر
*************
مقدمة
* الحمد لله الذي منحني لغة أعبر بها عن أفكاري ومشاعري تجاه كل شيء ، واكتب بها الكثير من الآراء التي لم أستطع الإفصاح عنها شفويا .
**********
* وعلى سبيل التقديم أذكر تحيزي الشد يد للكتاب كوسيلة لنقل الأفكار والمشاعر ، ووثيقة قابلة للحفظ يسهل الرجوع إليها بدون الوسائط الكهربية والإليكترونية كما هو الحال في وسائل الإعلام الأخرى .
*********
* وأذكر أيضا موقفي تجاه النمطية ، والتمسك بالقواعد الصارمة ، حيث أتفق مع الآراء التي تؤيد أن الإبداع في الشعر غيره من الفنون لابد وان يبدأ بالتحرر و الانطلاق والخروج عن المألوف .
وعلى سبيل المثال أنه لا يجب أن نئد تعبيرا جيدا لمجرد أنه لم يتمشى مع الوزن والقافية ، كما لا يمكن أيضا تقديم أفكار سطحية بأسلوب شديد الالتزام بالقواعد الصارمة .
* حرصت على أن أقدم إضافات نثرية مع كل عمل لكي أكشف عن بعض الدوافع التي أدت إليه .
* وإضافات نثرية أخرى بها تعبيرات جديدة لم تأت بعد الفرصة لنظمها .
**********
*حرصت على تقديم هذه الإضافات لكي تظهر الأعمال أيضا وكأنها شجرات طبيعية كاملة بجذورها وفروعها الغضة والجافة ، المنتظمة والغير منتظمة ، الجيدة والمتوسطة الجودة .
* أدعو الله أن تثمر هذه الشجرات بما هو مفيد و مستساغ للقارئ بإذن الله ، والله ولي التوفيق .
المؤلف :
علاء الدين محمد عبد العليم
* الكلمة الطيبة صدقة.. الكلمة الطيبة شجرة مظلة ..
ولا يجب أن نستهين بالكلمة فهي طاقة تنتقل وتؤثر وتفعل ، وكم من دول وشعوب نهضت من كلمات ألهبت المشاعر وأقنعت العقول وفجرت الطاقات ، وكم من دول وشعوب أخرى هلكت من كلمات خدعت المشاعر والعقول وعطلت الطاقات .
* كلمات *
ياما و ياما كلام يتقال ... فعال اكتر م الأفعال .
" بسم الله " في الأول طبعا ... كلمة بكل حروفها جمال .
كلمة " الله ينور" .. مثلا .. تدي عزيمة تهد جبال .
كلمة"حاضر" "طيب" "شكرا".. بتكســـب من غير راسمال .
*********
كلمة " حب " تكون م القلب ... تخش القلب قوام في الحال .
كلمة " حب " تكون بالكذب ... بتبني قصور لكن برمال .
**********
كلمة " لو" بتعكر جو ... كلمة تعطل كل آمال .
كلمة " بكرة الحال يحلو" .... كلمة تحقق كل محال .
**********
ياما وياما كلام يتقال ... فعال اكتر م الأفعال .
**********
كلمة آسف كلمة تريـــح ... كل ضمير صاحي وشغــال .
والمجروح بتطيــب جرحه... وتخليه مرتاح البال .
وال " معلش" دي لما بتكتر ... بتشقلب كل الأحوال .
بتخلي الرهوان يتعطل ... و بتزرع طبع الإهمال .
**********
وال" معرفش" دي كلمة توفر... أوقات ومناقشات وجدال .
كلمة ف ذاتها إفادة وفتوى ... زي ما بتقول الأمثال .
**********
ياما وياما كلام يتقال .... فعال أكتر م الأفعال .
**********
وال " لأ" تطلع طلقة مدفع ... ماتخليش للشك مجال .
لو تتقال للظالم يرجع ... ويغير سكته في الحال .
أما ال " لأ " لو ضد الحق ... الحق ما يغلبهوش زلزال .
**********
وال"آه" حتى ولو باشاره ... نور اخضر بيمشي الحال .
أما ال" آه " لو ويـــا الباطل ... أخطر من كل الأفعال .
**********
ياما وياما كلام يتقال .... فعال " أخطر" م الأفعال .
**********
وعن ظاهرة الازدواجية والتناقض بين الفعل والكلام جاءت الكلمات التالية:
* ما بين فعل وكلام *
احترت ياناس حرام ... مابين فعل وكلام .
كلام عن النظام ... والذوق والالتزام .
وياريت اللي بيتكلم ... يظبط مواعيده تمام .
**********
وكلام في الانضباط ... من ظابط الظباط .
مسئول عن المرور ... وبيكسر الإشارات .
**********
أستاذ علم النظافة ... لابس آخر ايافه .
يمسح وشه الجميل ... ويبحتر المناديل .
والشارع قرب ينطق ... ويقول الرحمه ياناس .
سبعين مليون يلزمهم ... سبعين مليون كناس .
وماحدش ينفع منهم ... غير انه يكون أستاذ .
**********
واللي يوزع سلامات ... ويفرق في تحيات .
لكن لو قلتله هات ... تلاقيه قدامك مات .
**********
واللي من فوق المنبر ... بيقول بر الوالدين .
وعشان كلمة مش أكتر ... بيخاصم أهله سنين .
**********
واللي يزعق ويكشـــــر ... ويقول فين حق الجار .
ويعلــــي اكتر واكتر ... ويسمــــّـع جار الجار .
**********
والكل يقول أمانة ... ويزوق في الكلام .
و الذمة بحور بتبلع ... بلاد وتقول كمان .
وتضيع حتى الأماني ... وتنسرق الأحلام .
لما نشوف الأمانة ... لبان على اللسان .
***********
لو فعلنا زي كلامنا ... الأرض حتصبح جنة .
وصورتنا الحلوة تنور ... أحلى طريق لولادنا . و أكيد الحال يتغير ... لو فعلنا زي كلامنا .
*********
* قرأت وسمعت عن ضبط تلاعبات من أحد الوزراء للاستيلاء على بعض أموال الدولة ، فتلاحقت التساؤلات .... كيف ترتكب مثل هذه الجرائم على مستوى الوزراء والنواب و ذوى المناصب الكبيرة ، وكيف يصل الشخص المنحرف إلى منصبه الكبير ، ويتعدى كل مراحل الترقيات دون اكتشاف لشخصيته الشاذة .
* ألا توجد أنظمة اختيار وانتقاء خلال كل هذه الفترة ، لابد وان يكون السبب هو اختلال أكيد في نظم الغربلة والاختيار والتقييم .
ثم جاءتني الكلمات التالية :
سألت روحي ألف سؤال ... ازاي حرامي يبقى وزير .
ازاي نفد من كام غربال ... و اتقطعت كل الغرابيل .
* وساقتني الكلمات السابقة إلى بداية تأليف " غرابيل " باعتبار أن الغربال يعني أداة الانتقاء الذي هو أول خطوة للتطور والتقدم ، وإذا لم يصح الانتقاء يأتي التراجع والتأخر والفوضى .
* غرابيل *
غرابيل و أغرب من الخيال ... يعدي منها الفيل ورا فيل .
وتخنق النمل الشغال ... عشان يا عيني دمه تقيل .
مابيعرفش يمشي الحال ... بكلمة حلوة وفعل قليل .
*********
والنمل بيشيل فى الأحمال ... والفيل على الأكتاف يتشال .
ويعملوه بطل الأبطال ... وتنفتح له خزاين المال .
ويعدي من كل الغرابيل .
غرابيل واغرب من الخيال
**********
* ولكن رغم الاختلال الكبير في تلك الغرابيل ... إلا أن الله أوجد غرابيل الحق الأبدية التي لا تهلك أبدا ... ولا تتأثر بكل محاولات التضليل ...غربلت الكثير عبر الزمان الطويل ... وسوف تغربل الكثير والكثير .
**********
* عند زيارتي لمدرسة ريفية فوجئت بفنائها عدد من نباتات الموز "المذبوحة"
* وعندما سألت عن السبب اخبرني المدرس بأنه فعل ذلك تنفيذا لطلب أحد الموجهين السابقين الذي أمره بقطع نباتات الموز لتفادي الإجراءات الكثيرة آلتي يجب اتباعها عند زراعة النباتات المثمرة .
* من يوميات موجه تربيه زراعية *
في مدرسة ريفية
وكانت خطتي .......... مدرسة بالأرياف .
انا قلت يا فرحتي ............... حنشوف اللي مايتشاف .
اشتقت اشوف الموزة ........ والجميزة العجوزة ...
والعنباية العجيبة ............. والتوته والصفصاف .
**********
لكن يا صدمتي ............ مالقيتش إلا آثار .
بتقول كان هنا أشجار .......... وجنينه جالها جفاف .
سالت ايه الحكاية ؟ ........... فين راحت العنباية ؟ ...
والتوته والجميزة ؟ .............. والخضراوات أصناف ؟.
رد الأستاذ عليّه : (( جاني مفتش مالية ...
فتح الدفتر وقال ............ فين الشجر متضاف ؟...
قلت له إن الأشجار ..... صغيرين وضعاف ...
والأوراق والأحبار........... أغلى منهم أضعاف .
قاللي الشجر طراح ....... ويجيب أكيد أرباح
رديت قلت الثمار......... والله مابتتشاف ...
والبركة في الأولاد ................... في الفترتين آلاف .
رد المفتش قال ...........انا مش عايز جدال
جيبلي الاوراق في الحال ............ والكربون وقلم جاف .
واحسب يالا الأرباح ............... واللي جاه واللي راح .
وساعتها انا دمي راح .............. وكأني حرامي بخاف .
مع اني يادوب فلاح ............... ونضيف وجيوبي نضاف .
جبت قوام السلاح ........ وعلى الشجر دباح .
من يومها قلبي ارتاح .......... من أي جدال وخلاف ((
**********
وكانت دي حكايتي ......... في مدرسة أرياف .
وكتبت هناك زيارتي ........... من كلمتين خفاف :
(( المشكلة مش جنيننتنا ............. ولا توته ولا صفصاف .
المشكلة هي حياتنا ..... خواف يخاف خواف ))
**********
* تعجبت لرد المدرس أحسست أنني أمام مأساة كبيرة في مجتمعنا ، وهي الخوف الذي يحكم جميع ممارساتنا الروتينية ، فالمدرس يخاف الموجه ، وكل يخاف رئيسه ، فجاءت الكلمات التالية .
* خواف يخاف خواف *
خواف يخاف خواف........... يخاف خواف يخاف خواف .
دا نظام يخلي الناس .............. تعيش وتموت تحت اللحاف .
وان قاموا يبقوا حاجات........... مالهومش حتى خيال يتشاف .
وان قالوا ، كل كلمة ............. قصادها لقمة ان شالله حاف .
وان جاعوا ياكلوا الطوب ......... ويقولوا برضه عليه خشاف .
خايفين يقولوا ال ( بم ) .... بعدين يكونوا مش لطاف .
*********
خواف يخاف خواف ..... يخاف خواف دا شيء خطير .
استاذ يخاف مدير ........ يخاف الريس الكبير .
لا حد منهم قال ......... اخاف الله ولا الضمير .
دا اللي يخاف الناس ....... يعيش محتاس مايشوفش خير .
واللي يخاف الله ............ يكسب رضاه وينول كتير .
خواف يخاف خواف ............ يخاف خواف دا شيء خطير .
**********
"خواف يخاف خواف " وجدتها كلمة مختصرة ، أحسست أنها افضل تلخيص لاسباب التعثر والتخلف ، ولكني لم اشعر بالرضا التام عندما وجدت كلماتي السابقة تبرر التعقيدات الروتينية ، وترجعها إلى خوف كل مرؤوس من رئيسه ، أحسست إنني لم أجيد التعبير عن موقفي الحقيقي تجاه الروتين الممل ، وكرهي الشديد له ، باعتباره من أسوأ الصفات التي تدني مستوى الإنسان وتجعله في مرتبة الحيوانات المطيعة ، فجاءت الكلمات التالية على لسان " حمار " يتباهى بحياته الروتينية .
الروتين و الحمار الفطين
بعد التحية بعد السلام .... أقول كلام للبني آدمين :
أحب اشوف النظام نظام ..... والكل يتحركوا ب "روتين"
والتبن والفول آخر تمام .... والمخ مليان بالبروتين .
لا فهم لينا ولا استفهام .... وعملوا ايه بس الفاهمين .
**********
وبالروتين حنعيش في سلام ..... ونبقى في الصوره حلوين .
يامحلا مشيتنا بلجام ...... إلى الأمام وشمال ويمين .
لارأي لينا ولا كلام .... ونخش حتى ف بركة طين .
لالأ وآه وحلال وحرام ..... وبكرة نمشي على قضيبين .
ناقص ورق بس وأختام ...... ونبقى زي البني آدمين .
**********
وفى عديد من المدارس الخاصة لاحظت في زياراتي التوجيهية الكثير من السلبيات ، وللدواعي الفنية عرضت هذه السلبيات المتنوعة وكأنها في مدرسة واحدة ، مع قليل من المبالغة في الكلمات التالية :
* من يوميات موجه تربيه زراعية *
في مدرسة لغات
وكانت خطتي مدرسة لغات .
أنا قلت ارتاح شويه ... من مدارسنا الحكومية ..
ولو حتى لحظات .
وصلت المدرسة .. بوابة حلوة كويسة.. والاسم عليها منور ..
رسمه اجدع خطاط .
وبدأت ملاحظاتي .... حسب التعليمات .
الأمن مستتب .. و لا حتى نملة تدب .. و يافطة جميلة مزوقة ..
عليها كلمة استعلامات ...
وموظفين قاعدين حلوين ... لابسين الكرافتات ..
يستقبلوا في الزيارات .
عرفتهم بنفسي ... ودوني اوضة فاضية... فيها التوقيعات ...
و سجل التوجيهات .
**********
وطالت قعدتي ... وابص على الفازات ... مليانة بلاستيكات . مالقيتش وردة حية .... من عالم النبات .
**********
استنيت شويه... وشويات ...
لاسمعت أهلا ... ولا سلامات .
وأشوف الناس حواليه.... برضه بلاستيكات .
**********
حسيت و كأني .. في العزل مستني .. وقدامي ساعات وساعات .
وطلعت بعد ساعة ... وقلت يا جماعة ... فين اوضة الزراعة .
جاوبني أستاذ مشكور.... من هنا واطلع آخر دور . راح تلقى اوضة المجالات .
فيها زراعة وصناعة ... وحاجات وحاجات وحاجات .
**********
وقفت أفكر في الحاجات .... لقيتها ياما .... وعايزة اوضات .
ووصلت لحد السلم .. والسلم كان دوران .... لفيته خمس لفات .
ولقيت نفسي حيران .... وابص على الطرقات .
الطرقة يادوب مترين .... وفصولها على الصفين .... وولاد وبنات.... قاعدين تلاتات .
**********
وف آخر الطرقات .... لقيت اوضة المجالات .
الاوضة تلات أمتار .... فيها الكراسي كتار...
من غير الترابيزات .
**********
ومدرسات قد الطالبات ... من خريجات العام اللي فات ...
بيضيعوا في الأوقات .... و بيقبضوا الفتات .
وبعد التحية والسلامات .... بدأت اكتب في البيانات .
دبلوم زراعة .. دبلوم صناعة .. يمكن كمان من غير شهادات .
**********
وفهمت ان الحكاية .... كلها تسديد في خانات .
وسألت عن المدير ... جاوبوني بالقطرات .
وكأن دا شيء خطير .................. عايز له ترتيبات
**********
آن الأوان ودخلت ... ولقيت أستاذ صغير .
يادوب في العشرينات .
قدمت له اقتراحاتي: عايزين جنينة حلوة وشوية تجهيزات .
قاللي إن شاء الله ... كل دا في الاعتبارات ...
وبعد يومين اتنين .. راح تلقى أحلى جنينة.. فيها اجدع نباتات ..
وتشوف معمل زراعة .. مليان كتير أدوات .
**********
وبعد يومين اتنين ... جاني الخبر اليقين ...
راحت اوضة المجالات .
واتعملت فصل جديد ... مليان صبيان وبنات .
خدت اجندتي في الحال ... رحت أشوف إيه الحال .
قلت ياريت اللي أتقال ... يطلع كذب واشاعات .
**********
رحت قابلت المدير ... للأمر الخطير .
والرد كان بالابتسامات .
قاللي ليه تتعب نفسك ... وبتركب ليه مواصلات .
كلمنا في التليفون ... نمضيلك في الزيارات .
و حنكتب توجيهاتك ... حسب التعليمات :
عايزين جنينة حلوة ... وشوية تجهيزات .
**********
مالقيتش كلام أقوله ... في دفتر الزيارات .
حسيت اللي حاقوله ... حيروح لبلاستيكات .
ودي نهاية زيارتي ... لمدرسة اللغات .
**********
وعن " الفيديو كليب " والأغاني الصعيدية التي تقدم البنات الفاتنات من مختلف الدول والدويلات جاءت هذه الكلمات:
* فيديو كليب *
احترت يا ناس م الفيديوكليب والبنطلونات والميني ميني جيب
وحاجات تتهز بشكل عجيب ... ولا تعرف خشا ولا تعرف عيب
**********
الغنوة تقول يا جمال العين ... ولاشايف غير بطن ورجلين
والسرة ف نص التليفزيون ... ولا عارف ايه حايكون بعدين
**********
ودي غنوة حب تهز القلب ... تشوفها تقول انجدنا يارب
ماعرفش أنا كام صورة ورا بعض . تعدي كأنها برق ورعد
وابص شمال وابص يمين ... واكلم نفسي ولا المجانين
أنا ايه أنا ليه أنا فين أنا مين ... وأتاري الغنوة غنوة حب
*********
ودي غنوة كلامها عن الأحزان ... وفراق وبكا وهجر وحرمان
وبنات فاتنات من كل مكان ... ايشي بيضا وسمرا وبالألوان
والكل أكيد طبعا حران ... واتاري الغنوة عن الأحزان
**********
ودي غنوة جميلة وشعبية ... عملتلي لخبطة في كياني 
 شفتها حسيت إن عنيـــه ... مابقتش خلاص جنب وداني
الصوت أغنية صعيديــة ... والصورة لرقصة أسباني
طبخة اسماك بالملوخية... وعليها كريمة لباني
وأهي لخبطة متلخبطة لخابيط ... ماعرفش أنا ايه فاضل تانى
**********
احترت ياناس م الفيديو كليب ... احترت ياناس م الفيديو كليب
**********
* قرأت في إحدى المقالات أن الفرد العابس إذا نظر إلي شكله في المرآة ، يتبدل عبوسه إلى الابتسامة ثم الضحك لما سوف يجده من تحولات غريبة في ملامحه، حاولت التعبير بالكلمات عن هذه التحولات من اجل دعوة إلى الضحك وتناول الأمور بحالة نفسية هادئة وضبط النفس .
**************
* يامكشر اضحك *
على كل اللي ف جيبي أراهنك .... يامكشر حنخليك تضحك
مطلوب منك بس مراية ...... وتبص لي فيها على شكلك
**********
تلقى حواجبك زي السبعة ..... وخدود داخلة وعيون طالعة
والبق تمانيه مفتوحه .... وخطوط مناخيرك ملووحه
**********
والوش عليه زي غيامة .... لاباين له شكل ولا علامة
وان بصيت في مرايتك ياما .... تستغرب وتكلم نفسك
**********
حتقول شكلك دا مش شكلك ..... وحتنسى همومك ومشاكلك
وحتدفعلي رهاني واكتر .... لوبصيت ف مرايتك اكتر
والضحكة حتطلع من قلبك ..... ولا عمرك ابدا حتكشر
********
من مجلة للأطفال قرأت من مذكرات أحد اللاعبين المشهورين انه كان يهرب من المدرسة لكي يلعب الكرة مع رفاقه في الشارع ، لم تعجبني الكلمات وخاصة لأنها موجهة إلى الأطفال في مرحلة الاحتياج للقدوة الصالحة في كل شيء .
**********
ثم بدأت أتأمل في ظاهرة( الهوس ) بكرة القدم حتى أصبحت تسيطر على اهتمامات الكثير من الشباب وأدت إلى انصرافهم عن الاهتمام بمجالات أخرى مثل العلوم والفنون الراقية الثرية بإبداعاتها والتي تقود الإنسانية إلى طريق الرقي والتقدم .
استرجعت العديد من الأقوال والأفكار والأحداث وكونت المذكرات التالية
لكي اعبر عن موقفي تجاه كرة القدم ، ليست كرياضة و إنما كمجال للمقامرة والمجادلة والتنافس اللامعقول .
وصدق من قال أنها الساحرة المستديرة لأنها تشغل العقول باللامنطق، وهي رياضة لا تزيد عن غيرها من الرياضات الأخرى في فوائدها للجسم ، وأضرارها أيضا عند الإفراط في لعبها .
* كابتن زيكو *
اسمعوا مني حكاية زيكو …….. نجم كبير ولا أي نجوم
نجم نجوم في سماء الكورة ....... لا تقول في طب ولا في علوم
من ماتش حلو وجاب فيه جون .. قوام رصيده وصل مليون
وطلعوه ف ستين برنامج .......... في الإذاعات والتليفزيون
**********
وكل ثانية ف تاريخ حياته ........ بقت حكاية قبل النوم
وحتى حركاته ولفتاته ........... قلدها كل شباب اليوم
و كتير كتير بلعوا غلطاته ....... وعيونهم غطاها غيوم
**********
تعالوا نسمع من حكاياته ........... قبل القصقصة والتلزيق
قبل ما يبقى الكابتن زيكو ......... نجم منور أحلى فريق
**********
أولها كان طفل صغيور ............. ساكن في حارة أبو عجور
يرحمها أمه الست هنية ........... كانت تقول له انزل روح غور
العب مع صحابك في الحارة ...... ولما ييجي أبوك تتدارى
تدخل قوام قبله الحمام ............. وتشيل هباب النيلة الكورة
**********
في مرة شافه أبوه متعور ......... وسأله عن سبب التعويرة
ولما عرف إنها م الكورة ......... بقت حكاية وأزمة كبيرة
الأب ينزل سب وضرب ............ الأم تستنجد بالجارة
وابو كبارة يهدي اللعب ........... بكلمتين حلوين وسجارة
**********
ويعدي يوم ورا يوم ورا يوم ..... والحالة ترجع نفس الحالة
بكلمتين حلوين وسجارة .......... تهدى وتنتهي أكبر غارة
**********
وياما كورة جات في ازاز ......... وجات في رجلين أبو عكاز
وان حد مرة عمل استاذ............ وقال غلط هنا لعب الكورة
حيحدفوه بألعن ألفاظ ................ وان سكت يرموه بحجارة
لكن الست سنية قوية ............. لسانها يغلب ألف ومية
وبحلة فيها شوية ماية ............. تحل بيها فريق الحارة
**********
أما وعن زيكو ف مدرسته ........ عمره ما ضيع أبدا وقته
ازاي حيتعب نفس سعادته ........ وهو أستاذ في المنافستو
**********
وابوه يوماتي ف ليل ونهار....... شغال ياعيني ف ستين كار
وف مرة كان أبو زيكو ف شغلة... في بيت لواحد من الكبار
وكلمة جرت وراها كلمة .......... يمكن كلامه يطفي النار
وقال دا ابني الكبير تاعبني ....... أعمل له إيه يا سعادة البيه
البيه عطاله الكارت السحري ..... بكلمة حلوة وممضي عليه
**********
بالكارت يدخل أكبر نادي .......... ويعدي بيه الاختبارات
وزيكو يبقى بطل مش عادي ..... ويكتبوا عنه الصفحات
في مرة يحكي عن البطولة ....... يقول دي أسهل من السهولة
وهي كورة تبدأ في حارة .......... والحظ يغلب أشطر شطارة
ليه المذاكرة واسهر وأقرا ... و احط على وشي نضارة
ليه بس أحبس نفسي وأتعب ..... دالعلم كله تعب وخسارة
**********
كانت دي هي حكاية زيكو ......... قبل القصقصة والتلزيق
من طأطأ لسلام عليكوا ............ وعليكم انتو التعليق
**********
و أثناء إجراءات النقل من إدارة تعليمية إلى إدارة أخرى تقدمت بطلب الى إحدى الموظفات لاستخراج بيان برصيد الإجازات ، واستغرقت الورقة المطلوبة ستة أيام تقريبا ، ولم تكتب الورقة إلا بعد شكوى الى رئيسها المباشر ، كتبت الكلمة التالية واحتفظت بها لنفسي مع تغيير قليل بالاسم .
* مدام " أحلام " *
والله حرام يامدام أحلام ... الورقة اللي بتخلص ف دقيقة
تاخد منك ست ايام .
والست ايام كلها مشاوير ... وكل يوم رايح ابوقير
دا غير محايلة وكتر كلام .
وغير كمان وقف الأحوال ... وليل نهار مشغول البال
وغير صداع وشريط برشام .
وتروح إجازتي الصيفية ... وتجيني عقدة نفسية
من كل واحدة اسمها "أحلام "
**********
وعندما لاحظت أن الموظفة غضبت بشدة عندما شكوتها جاء ردي في الكلمات التالية :
لا شكيتك و لا حاشكيكي ... علشان العيب مش فيكي
العيب في اللي مخليكي .... تتمطعي على كرسيكي
ولكني لم اجرؤ على مواجهتها بأي من الكلمات السابقة ، فقد كانت تغلبني بلسانها السريع، وليتها كانت سريعة في عملها بقدر لسانها .
بعد أن لاحظت استحسانا من أصدقائي للفوازير النباتية ، حرصت على تقديم واحدة منها على الأقل في كل ندوة شعرية ، وعلى سبيل التغيير قدمت بعض الفوازير عن الأشخاص في بعض الندوات وفي إصدار سابق ، و الفزوره التالية أعددتها ليوم الاحتفال بالشاعر الزميل الأستاذ سمير إدريس ، وهو يعمل بالنشاط الثقافي في قصر ثقافة " أبو قير " .
* فزوره عن الشاعر سمير إدريس *
فزورتي ولا كل الفوازير ....انسان حقيقي مقامه كبير
**********
في الشعر كل كلامه جميل .... إن قال كتير أو حتى قليل
ومهما قلت كتير وكتير .... ماقدرش أبدا عالتعبير
*********
وكفاية انه ف قصر ابوقير.... أمير حقيقي وطبعه أمير
والكل بيقول له يا أمير ... ويحلوا فزورة الفوازير
**********
فزوره سهله قوي ومحلوله ...... وحلها أستاذنا سمير
هو اللي حنقدمله الليلة ....أطيب تحية مع التقدير
**********
وكما استهوتني كتابة فوازير النباتات ثم الأشخاص ، استهوتني أيضا كتابة فوازير عن الكلمات ، وها هي أول فزوره عن أول كلمة في قاموس العامية المصرية .
* فزوره عن كلمة" آ ه " *
كلمة خفيفة رقيقة ف قولها .... من حرفين اتنين ياجمالها .
**********
لما يقولها اللي بيتألم .... قلب القاسي يحن أكيد .
لما يقولها اللي بيتندم .... حتقول إنها صوت تنهيد .
لما يقولها اللي بيتكلم ... تفهم منها رد مفيد .
**********
تسمع صوتها تشوف إشارتها ... نور أخضر بيمشي الحال .
حتى ولو تتقال بسكوتها .... فيها رضا وخجل ودلال .
**********
لوتتقال للحق حتبقى ... صوت على صوت عالي وفعال .
إنما لوتتقال للباطل .... أخطر من كل الأفعال .
**********

كلمة خفيفة رقيقة ف قولها ... من حرفين اتنين يا جمالها .
**********
* العراق دولة عربية لها هويتها الخاصة فهي تتميز بصلابة شعبها ، واعتزازهم بالعروبة وتفاخرهم بها ، وقد يكون هذا عاملا من العوامل التي أدت إلى إستهدافها لطمس هويتها وجعلها دولة "متأمركة" تحقق الأمن لإسرائيل ، وان ما يحدث فيها الآن هو تنفيذ لخطة مدبرة من اجل كسر الشوكة التي تزعج الوجود الإسرائيلي حتى ولو بالتصريحات الكلامية
ويجب أن يدرك العرب هذه الخطة التي استندت إلى حجج كثيرة منها تحرير الكويت ... اسلحة الدمار .... الديموقراطية ..... وغيرها .
* وان أكثر ما يثير العجب أن " الدولة الكبرى" شرعت لنفسها " الجهاد" بقتل الأبرياء في العراق وأفغانستان من أجل إرضاء شعبها المتخم بالرفاهية حتى عميت بصيرته عن جرائم الحرب التي ترتكب في كل لحظة.
* وفي نفس الوقت جرمت " الدولة الكبرى".. بشدة .. جهاد الشعب العراقي ، وأسمته إرهابا رغم انه رد فعل طبيعي في الحياة الإنسانية لمقاومة احتلال أجنبي تسبب عنه المزيد من الخراب والعنف والفتنة الطائفية وغير ذلك من التوابع التي تأتينا يوما بعد يوم ، وتكشف الجديد والجديد من النوايا .
* وكان الحصار الاقتصادي من بدايات الخطة الخبيثة ، أشعل في نفسي غضبا شديدا لما سمعته عن مأساة الشعب العراقي خلال فترة طويلة تحطمت فيها آمال و أحلام الأطفال والشباب الأبرياء ، فكتبت في إصدار سابق دعوة إلى دفع الظلم عن الشعب العراقي .
* و هاهو الاحتلال والتدمير والقتل وهدم البيوت ونهب الثروات يسير وفق الخطة الموضوعة ونحن لا نملك إلا أن نقول : أنقذوا بغداد
( تابع ) أنقذوا بغداد
بغداد خلص كلامي ..... و حاسس بالانقباض
شايف دم العروبة ...... أبيض من البياض
**********
جابوا الغريب يحميهم .............. ويثبت كراسيهم
وشعوب تدفع وتدفع ....... فواتير السداد
**********
بغداد رمز الأصالة ....... والأجداد والولاد
سامع صوت الشهيد ....... بيقول يالا الجهاد
هو أكيد الوحيد ...... اللي يعيد بغداد
**********
والجهاد .. كما يعرفه رعاة البقر.. هو القتل والإرهاب وفرض السلطة بقوة السلاح.. أما الجهاد في الإسلام.. لا يعني القتال فقط .. كما قد يظن البعض ، و إنما الجهاد.. بالمعنى الشامل له .. هو بذل الجهد .. في الحرب وفي السلم أيضا ، وعدم الاستسلام للظلم والعدوان ، وعدم الاستسلام للفقر والجهل والكسل ....... وغير ذلك من المعاني العظيمة .
******
* لا يستطيع الإنسان أن يعيش بدون الآمال والأحلام ، فهي بداية كل خطوات الإنسانية في كل المجالات ، وبنظرة إلى الوراء بمقدار مائة عام نجد أن التكنولوجيا الحديثة كانت قديما تعتبر خيالا لا يتوقعه العقل .
* وعلى سبيل المثال ما حدث في مجال الاتصالات والنقل الثقيل بواسطة الطائرات ، وغزو الفضاء والحاسب الآلي ....... الخ
* ودفعني إلى الكتابة عن ( 2100 ( ما ألاحظه باستمرار من تطور سريع في الحياة البشرية وكلما نظرت إلى الوراء وعلمت أن التطور يحدث بمتوالية هندسية اشعر بأنني متواضع جدا في خيالي وان المستقبل اشد غرابة مما أتخيله .
* ولكنني متفائل لكل جديد وارى أن الصراع بين الخير والشر لن ينتهي، ولكن الخير دائما سوف يكون الأبقى والأقوى بإذن الله .
**********
( تابع) سنة 2100
سنة 2100 ....أغرب أحوال زراعية :
الفلاح أبو قفة وفاس .... بقى صوره قديمة ف برواز.
وحكاية بيحكيها الناس .... من زمن البنزين والجاز .
ولا حلوة شايلة البلاص ... ولا فخار ولا حتى ازاز .
**********
وسبايك من غير أوزان ... زي الريش و أخف كمان .
ونشوف دهب كان اصله نحاس ... والفحم يتحول الماظ .
والطاقة تطلع م الماية ... تمشــــي قطر ب100 عربية .
**********
وكل فلاح له جرار ..... ولا في حصان ولا حتى حمار .
ويمتلك أحسن طيارة ..... وله كمان رخصة طيار .
ويلف كل بلاد الدنيا ..... من غير جمارك ولا باسبور .
يبيع ويشتري في أسواق لا فيها ممنوع ولا محظور .
**********
والعملة والأسعار عالمية .... واللغة واحدة كمان أرضية .
سنة ( 2100 ) ........ كلمات ليها بقية .
وبإذن الله نتقابل ......... في الأيام اللي جاية .
**********
* قيل في العلوم الدنيوية أن الإنسان أرقى الحيوانات على الكرة الأرضية ، ويعتبر هذا القول حقيقة مؤكدة بالأبحاث العلمية ، وفوق كل هذا فهي حقيقة مؤكدة أيضا بجميع الأديان السماوية
* وفي العلوم الدنيوية أيضا قيل أن أرقي نوع من النباتات لابد وان يكون من النخيل ، وكثرت البراهين العلمية في هذا الموضوع كما كثرت أيضا البراهين الدينية والفلسفية .
* وانه لشرف عظيم للأرض العربية أن تبعث فيها الأديان السماوية لأرقى المخلوقات وهو الإنسان ، كما انه شرف عظيم أيضا لاحتواء هذه الأرض لأعظم النباتات وهو النخيل المثمر .
* واحتراما للأرض العربية الحبيبة ، والدين الإسلامي العظيم وقرآنه الناطق بالعربية جاءت الكلمات التالية باللغة العربية عن ثمار النخيل :
* أعظم الثمار *
يقولون أن له مكانة ... تعظم عن وصفها في الكتب
شهى المذاق له حلاوة ... وكل البطون له تنجذب
**********
( طعام الفقير وحلوى الغني .. وزاد المسافر والمغترب)*
بسوق الفواكه متألقا ... ومنه التمور ومنه الرطب
**********
وفى الاقتصاد هو وفرة ... تقينا الشرور التي تقترب
ورزقا وخيرا لمن باعه ... وفي كل وقت تحت الطلب
**********
بهيّ عليّ على نخله ... ومنه العقيق ومنه الذهب
يشد العيون بعليائه ... وشوق القلوب له يلتهب
**********
وضيفا على الجسم كالنسمة ... ويأتي على السعة والرحب
ويعطي ويعطي من فضله ... نماءً وصحة لا تضطرب
**********
فيفتح للعقل أبوابه ... ليغزو العلوم ويغزو الأدب
بصحبة الحليب غذاء كامل ... ولا تخل منه موائد العرب
**********
ويغني عن زيارات الطبيب ... وعن زجاجات الدواء والعلب
فيارب دمه علينا نعمة ... سبحانك من تعطي وتهب
**********
* من شعر احمد شوقي
لم تسعفني موهبة الزجل للتحدث عن كم كبير من الموضوعات التي تثير فكري ووجداني ، ولا أستطيع إن اتركها حبيسة فتؤرقني بإلحاحها ، فوجدت من الأفضل تحريرها نثرا ، إلى إن يشاء الله وأتمكن من نظمها.
*** نثريات ***
* موظف حكومي يعترض بشدة ، لأن كل زملائه حصلوا على تقرير سنوي 100% ، أما هو فلم يحصل إلا على 99% فقط ، ورئيسه في العمل يهدده بأنه سوف يخفض له التقرير إلى 98% إذا أصر على اعتراضه .
*******
* واحد بيسلي صيامه بمشاهدة فيلم مثير لـ" فلانة الفلانية " ويعرض هذا الفيلم ضمن البرامج الرمضانية .
**********
* بائع متجول يقول للمشتري أثناء حملة الإزالة : "استني شويه خمس دقايق الإزالة تعدي ، وأبيع لك اللي انت عاوزه " .
**********
* في حديث عن الدروس الخصوصية قال المدرس : " يابيه أنا من المدرسين الشرفاء ، ماليش في الدروس الخصوصية ، اظبـــط كراساتي وسجلاتي ، واقلب الحصة ورا الحصة ، وانزل بعد الضهرالقـــط عيشي ، في المعمار ، اشيل رمله ، اشيل طوب ، واللي انت عارفه بقى ، وربنا يبعدنا عن الشبهات .
**********
* في برنامج تليفزيوني صرح أحد المسئولين العاملين في السجون أن السجناء يعاملون معاملة إنسانية حسنة طبقا لما تنص عليه حقوق الإنسان ، فالسجين يقوم من نومه ويعلم جيدا برنامجه اليومي فهو يمارس أعمالا حرفية مقابل اجر نقدي يصل أحيانا إلى ستمائة جنيها ، وهو بذلك يعيش حياة هادئة تنسيه تماما حياة الإجرام .
- وقفت بسمعي عند هذه الكلمة وتذكرت شبابنا " الغلابة " خارج السجون ، وحياتهم الغير هادئة وانتظارهم الدائم لطفرة مفاجئة ، قد تكون ميراثا أو فرصة سفر أو مساعدة أو فوز في إحدى مسابقات اليانصيب وما أكثرها في علب الشاي والسمنة والزيت والشيبسي ، وما اكثر من زبائنها السابحين في بحور الخيال والأوهام والأحلام .
- عندما سمعت هذا التصريح أيضا عن الحالة "المطمئنة" للسجناء تذكرت التطبيقات "البغبغانية" في المجالات المختلفة والتي منها التربية والتعليم ، والمسميات الحديثة التي لم تغير شيئا سوى أنها أثقلت كاهل المعلم والطالب ، بتمثيليات عليه أن يقوم بها ، كما أدت هذه التطبيقات "البغبغانية " إلى تفشــي البطالة المقنعة ، والتي تتمثل في هيكل تنظيمي كامل يقوم بتلفيق المحاضر والمحاضرات والاجتماعات ويحصلون على المرتبات والإضافيات و المكافئات .
تذكرت أيضا قصيدة بغبغانات في الإصدار السابق :
بغبغانات دول بغبغانات....... اللي يرددوا في الكلمات
كلمة يقولها بتوع أمريكا ... قوام تتردد بالمزيكا
كلمة يقولها الناس ف أوروبا... .يبنوا عشانها قصر بقبـــة
حتى كلام الناس في الصين... برضه وراه بيقولوا آمين
كلمة شمال مع كلمة يمين ... هو دا حال البغبغانات
**********
* في أحد البرامج التليفزيونية المذاعة على الهواء اتصل الطفل بالبرنامج عل سبيل الخطأ ليسأل عن والدته ، فأخبرته المذيعة انه يتصل بالتليفزيون .
***********
* وفي غيره من البرامج" الهوائية " وأثناء مناقشة موضوع البرنامج جاء الحوار التالي على التليفون :
- آلو
- آلو
- ازيك يا مدام فلانة
- أهلا وسهلا ممكن نتعرف على حضرتك
- " فلان الفولاني " أنا فرحان قوي اني قدرت اتصل بالبرنامج الجميل ده بعد محاولات كتيرة وعايز اقوللكم إن الموضوعات اللي بتناقشوها حيوية جدا وانا معجب جدا بالأستاذ الكبير "فلان" ونجمة الجماهير "فلانة" وربنا يكرمكوا يارب .
- واحنا برضه سعداء بحضرتك واتصالك بينا وكلامك الجميل أهلا بيك .... ودلوقت نرجع لموضوعنا .....إحنا كنا بنقول ايه .
ثم يأتي اتصال آخر .....
- آلو
**********
* عاهدت نفسي أن اقدم الجديد من الأعمال في كل إصدار ، ولكني وجدت أيضا ضرورة تقديم مقتطفات من بعض الأعمال السابقة لكي يتعرف القارئ على بعض من خطوط الاتصال بين السابق واللاحق .
* فهذه الخطوط بلا شك لها قيمة لا يستهان بها حيث أجدها كالجذور أو الأساسات التي ترتكز عليها الأعمال الجديدة .
*********
*** مقتطفات من إصدارات سابقة ***
ياصاحبي الدنيا دي سوق ... ناس وبضاعة وأموال
فيها اللي بيصدق يكسب ... ويعيش مرتاح البال
أما اللي بيكدب يتعب ... حتى ولوكسب المال
من كذبة لكذبة بيهرب ... ويعيش دايما مطرود
مطرود من ناسه ونفسه ... وطريقه أكيد مسدود
( ليه اللف ودوران )
**********
المحمول دا ياخواننا ... والله ياناس تليفون
وفوايده كتير تنفعنا ... وتعدها بالمليون
وكفايه انه يجمعنا ... ويصغر بيننا الكون
لكن بقى مالهوش معنى ... لو نستعمله بجنون
( جنون المحمول )
**********
ملعونه المعونة ... م اللي بيخدعونا
وعايزين يحبسونا ... في وهم الامان
( ملعونة المعونة )
**********
يارب اكرمنا وزيدنا ... من خيرنا ومن اولادنا
وتقوينا وتحمينا ... من كل اللي ينسينا
ثروتنا البشرية
( ثروتنا البشرية )
**********
ودي حلوة وزي البطة ... تشفط بالشيشة الشفطة
والبق يجيب دخان ... والحلوة بقت شكمان
( تدخين الهباب )
***********
فين ياضمير العالم فين ... وحقوق ضايعة بقالها سنين
سنين وذادت عن خمسين ... والصبر مات عند الملايين
شباب بيأسه يضحي بنفسه ... عشان يقول تحيا فلسطين
واللي بمرارة بيحدف حجارة ... لكن ودان العالم طين
( فين ياضمير العالم فين )
**********
وأغاني عجيبة يشغلها ... احسن منها صوت المواتير
تسمعها قوام تتخيلها ... متسجلة من إسطبل حمير
وان قلت له بس توطي الصوت ... يغضب وكأنه اخد شلوت
ويقول معلش يا عم الشيخ اصل انا من غير الدوشه أموت
( فيديو كليب )
**********
ودا خطيب ويا خطيبته ... يدفعلي طبعا من غير ليه
أما التخينه ما تنفعشي ... واكلالها كام حلة محشي
دي لو حتقعد عالكرسي ... التاكسي يحلف ما حيمشي
( سواق التاكسي )
**********
ياناس عقلي ذهب ... لما اشوف الدهب ... مرة ف بلدنا ضايع
وف مرة يتنهب ...
( الوقت من ذهب )
**********
دكتور بأخلاقه وبعلمه ... وباحترامه لكل الناس
وسيم بشكله ، حكيم بعقله ... مظهر وجوهر زي الماس
في الشعر فارس موهوب ودارس ... ممتاز واكتر من ممتاز
كلامه دافي بلسم وشافي ... من قلب صافي زي الازاز
في كل ندوة أستاذ وقدوة ... وشوية لما نقول أستاذ
( فزورة عن الشاعر الدكتور محمد شكري )
***********
فزورتي شخص من الأشخاص ... في قلبي له حب و إخلاص
اسمر وقلبه زي الفل ... مليان محبه لكل الناس
ملامحه مابتعرفش الغل ... والبسمه على وشه بتتباس
أشعاره مفهومه للكل ... فيها الجمال فيها الإحساس
( فزورة عن الشاعر السيد الخشاب )
***********
ليه بس الافتعال ... في الشعر وفي الأزجال
دي الكلمه الحلوة بتوصل ... يمكن قبل ماتتقال
( ليه الافتعال )
**********
لسان ورا لسان... بيكلم الإنسان
بيقول له إن الصبر ... مش حياة الغلبان
لكن الصبر قوة ... بتغلب الطغيان
لسان ورا لسان
( فزورة عن صبار لسان الثور )
***********
* ولأطفالنا الأحباء *
* دفعني إلى الكتابة للطفل حبي للطبيعة التي خلقها الله وخوفي الدائم على كل شيء طبيعي من التلوث، فوجدت الطفل قطعة ثمينة من الطبيعة النظيفة ، حاولت بكتاباتي أن افعل شيئا ولو قليلا من اجل المحافظة على براءة الطفل ونقاوة المشاعر الطبيعية
* وقد يرجع اهتمامي بالطفل أيضا إلى اقتناعي الكامل بأن جميع المشكلات التي يمر بها المجتمع ترجع أساسا إلى أخطاء في التربية وأن تكريس الجهد للتربية الصحيحة للنشء هو اكثر جدوى من كل الحلول المؤقتة .
*أنا عصفور*
أنا عصفور .. دايما مسرور اسافر واعود .. ماعرفش حدود
والأرض عندي .. كلها بلدي .. أما القفص الجميل ..
مهما كان كبير ... هو أكيد مرفوض
 **********
* ملكة النحل *
صباح الخير عليكو صباح العسل
أنا ملكة الملكات ... في عالم الحشرات ... 
 من طبعنا النشاط وبنكره الكسل .
وعندي الشغالات ... ياما كتير ألوفات ...
بيقســــــموا العمل .
واللي يسافروا المسافات... للبساتين والغابات .
ويجمعوا في الرحيق ... وحبوب زي الدقيق .
و مايعرفوش ملل .
واللي بيبنوا العيون ... بهندسة وفنون ...
لتخزين العسل .
واللي بيحموا الخلية.. ويموت منهم ضحية..
من أجل حياه كريمة ... وتحقيق الأمل .
وبيطعموا الصغار ..علشان يبقوا كبار .. و الاجيال تتوصل .
والخير يكتر ويكتر .. والكون يعمر ويعمر .. والفرح يكتمل .
وف آخر الكلام ... لازم نقول سلام ...
ويارب تكونوا دايما .. دايما زي العسل .
**********
* إحنا العصافير الفرحانة *
إحنا العصافير الفرحانة ... طايرين بنرفرف في سمانا . 
بنغني لبلدنـــــــــــا الحلوة ... والأرض الخضــــــــــرا المليانة .
إحنا العصافير الفرحانة
من خيرها بناكل ونلقــــط ... وف مايتها نهيص ونبلبط . 
 وبوردها نفرح ونزقطط ... ونغني أجمــــــــــــــــل أغانينـــــا .
إحنا العصافير الفرحانة
يا سلام لما الصبح يشقشق ... كلنا نصحى قوام ونزقزق .
 ونقـــــــــول للكسلان لأ لأ لأ ... قـــــــوم يالا وزقزق و يــــانــا .
إحنا العصافير الفرحانة
ودي شجرة كبيرة تدفينا... وتضمنا ويــــا بعضينا . 
 وبقشاية مع القشايــــــــــة ... عش جميل من صنـــــــع ادينا .
إحنا العصافير الفرحانة
احنا العصافير لازم نفرح ... لما نشوف الارض بتطرح . 
 والتلميذ الشــــــــــــــاطر ينجح ... ودا كل أملنـــــــا ومنانـــــا .
إحنا العصافير الفرحانة
يا رب تزود فرحتنا ... وتعلـــــي دايما ضحكتنا .
 ونشوف كل الناس حوالينا ... دايمـــــــــا مبسوطــة و فرحانة .
إحنا العصافير الفرحانة
***********
* حواديت نباتية *
اسمعوا ياولاد يابناويت ياكبار يا صغار يا كتاكيت
حواديت ولا كل الحواديت طيط طيط طيط طيط
**********
حواديت كلها شخصيات نباتات من كل العائلات
من بستان وجنينة وغيط طيط طيط طيط طيط
**********
يا سلام لما الزرعة الحلوة تنطق بالكلمة وبالغنوة
وتقول للحلوين أنا جيت طيط طيط طيط طيط
**********
جيت لكو بأخف الوجبات حواديت كلها معلومات
بنوصلها لحد البيت طيط طيط طيط طيط
**********
وتعيشنا ف أحلى خيال وتسمعنا حكم تتقال
ماتقولشي ابدا لخابيط طيط طيط طيط طيط
**********
حواديت فيها كمان البسمة حلوه خفيفة زي النسمة
من غير دوشة ولا تخبيط طيط طيط طيط طيط
**********
اسمعوا ياولاد يابناويت ياكبار يا صغار يا كتاكيت
حواديت ولا كل الحواديت طيط طيط طيط طيط
**********
* الساحر العجيب *
بيقولوا عني ساحر...... والسحر دا شيء عجيب
مع إني بس شاطر ........... وبحب شغلتي
وعندي شنطة فيها......... كل شيء غريب
هي اللي طلعت بيها....... من كل دنيتي
**********
شنطة وفيها كتير حاجات ....... مترتبة احسن ترتيب
دي علبة مثلا ، جواها علبة ...... جواها علبة جواها فيل
وعندي أجمل عروسه لعبة ...... أسحرها تتحول مناديل
**********
ودي كوتشينة مفنطها........ بنفخة واحدة أرتبها
وف ثانية اقدر أخفيها ......... ومن جيوبكم حنجيبها
**********
ودي بالونة جميلة تفرقع .... شوفوا ايه من جواها بيطلع
أرنوب صاحي وعينه بتلمع ..... بيمشي و بيجري ويتدلع
بس ياريت تصقيفة كبيرة ........علشان انا لازم اتشجع
*********
ودي كمان أحلى عصاية ...... في كل حتة ويايا
بلمسة منها على البذرة ...... قوام حتتحول وردة
وبلمسة منها على البيضة ..... تفقس وتطلع لنا بطة
والبطة ترجع للبيضة...... واحطها جوا الشنطة
**********
دي عصايتي أحلى عصاية ....... دايما تحقق لي منايا
أفرح كمان وارقص بيها .......على الأغاني الشعبية
وأقول يا رب يخليها...... دايما عصاية سحرية
**********
وفي النهاية يا أحباب...........ماتبصوليش كدا باستغراب
السحر دا علم وتدريب............ولكل شيء أصل وأسباب
وكل شاطر في شغله ساحر..... واللي يقول غير كدا كداب
**********
* هدية كتاب *
و جاتني مرة هدية كتاب .......... أنا وكتابي بقينا صحاب .
صحاب واكتر من أحباب ......... لا بينا لوم ولا أي عتاب .
في الضلمة ألقى كتابي نور ... في الزحمة ألقاه أوسع باب .
**********
* كلمة ختام *
* إن اجمل ما في الحياة التغير والتطور ، وإذا وصل الشيء إلى حالة الثبات يفقد الكثير من جماله وجاذبيته ، فالنباتات الصناعية جميلة ولكنها تفتقد كل معاني الحياة .
* والأعمال التي تم عرضها لا أتمنى أن يراها القارئ ( تابلوهات ) جميلة ومبهرة ، ولكن أتمنى أن يرى فيها معاني الحياة بحلوها ومرها ، وقوتها وضعفها ، ولا أبالغ إذا قلت جمالها وقبحها ، فكثير من العيوب الشكلية ما تضيف للشيء جمالا معنويا وتعبيرا جيدا عن القيمة العظيمة للحياة بالمعنى الشامل لها .
* وأن القدرة الإلهية كما هي وراء كل خلق هي وراء كل اختراع وإبداع بشري ، وان الانبهار والإعجاب لا يجب أن يتجه نحو الإنسان ، لان الإنسان ما هو إلا أداة الإبداع التي خلقها الله .
* وشكرا لله العلي القدير على الفرصة التي أتاحها لي لكي أتكلم واخفف حملا كبيرا من الخواطر التي أثقلت فكري و أدعو الله أن يوفق الجميع
والى اللقاء بإذن الله
*************
*  المؤلف في سطور *
تقديم : الشاعر الأستاذ / السيد الخشاب
رئيس رابطة الزجالين وكتاب الأغاني فرع الإسكندرية
* علاء الدين محمد عبد العليم من مواليد الإسكندرية ومقيم بها .
* حاصل على بكالوريوس زراعة ، ودبلوم الدراسات العليا في التربية
* يعمل حاليا وكيل مدرسة بإدارة شرق التعليمية بمحافظة الإسكندرية .
* عضو باللجنة الثقافية بالنادي المصري السكندري .
* عضو في رابطة الزجالين وكتاب الأغاني .
* شارك في الأعمال الاجتماعية والفنية بتدريب الأطفال على الموسيقى والغناء في جمعية الهلال الأحمر ، وجمعية الشبان المسيحيين ، وجمعية الكشافة البحرية ، والعديد من الحضانات الأهلية .
* عمل محررا صحفيا في جريدة الإسكندرية والعالم .
* شارك في إعداد وتقديم برنامج"العصافير كبرت" بتليفزيون الإسكندرية.
* نشرت له الكثير من الأعمال الأدبية في العديد من الصحف والمجلات .
* شارك في العديد من دواوين الشعر : تغريد .. زهور..عطور .
* حصل على العديد من شهادات التقدير في ندوات ومهرجانات الشعر .
* صدرت له: فوازير نباتية.. حواديت نباتية..الوقت من دهب .. أمثال و أقوال زراعية .. وقريبا " لأطفالنا الأحباء "
السيد الخشاب
*** تم بحمد الله ***
حقوق الطبع محفوظة للمؤلف
بدار الكتب والوثائق القومية
رقم الإيداع 9119/2003
" غرابيل "
*********
للمراسلة والاتصال
علاء الدين محمد عبد العليم
1ش محمد نجيب . سيدي بشر . الإسكندرية
16 ش مصطفى محمد حافظ . محطة الرمل . الإسكندرية
ت 5567689 - 0122745210
alaa488@yahoo.com
**********

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق